Pentru a înÅ£elege care este utilitate si scopul unui radiator la un autoturism, este important sa se înÅ£eleaga modul de functionare al unui motor cu ardere interna. Motorului unei masina are numeroase componente care se afla în miÅcare si evident aceastea fiind in miscare exista si frecare, iar frecarea genereaza caldura. Uleiul de motor este pompat prin întreagul blocul motor pentru a oferi lubrifiere, dar uleiul nu este suficient pentru a a anula aceste energie degajata de caldura in exces. Ca urmare motorul poate ajunge la o temperatura foarte ridicata, acest lucru fiind absolut normal.
Aceasta este momentul în care radiatorul din punct de vedere functional si constructiv isi gaseste utilitatea. Blocul motor trebuie sa fie menÅ£inut relativ rece pentru a evita probleme grave, cum ar fi supraîncalzirea Åi chiar griparea. În cazul în care pistoanele nu poate aluneca liber în cilindrii din cauza frecarii excesive, ele vor ingreuna functionarea normala si în cele din urma pot provoca clarea motorului. Pentru a preveni acest lucru, un amestec de apa Åi lichid de racire este pompata prin camere în blocul motor pentru a absorbi excesul de caldura.
Atunci când lichidul din blocul motor se supraîncalzeste acesta este condus printr-o conducta spre radiator unde are loc racirea dupa care lichidul revine in motor prin alta conducta. Radiatoarele pentru autovehicule sunt special concepute pentru a maximiza suprafata printr-un numar semnificativ de falduri,pliuri incretituri interne Åi incinte. Deoarece lichidului de racire din motor trece prin toate aceste pliuri Åi crapaturi, caldura în exces este preluata de catre peretii radiatorului. Un ventilator electric sau curea aflate in dotare favorizeaza racirea. Pe langa aceasta aerul din exterior care vine prin gratarul radiatorului in partea din fata ajuta la racirea lichidului.
Trecerea lichidului supraincalzit prin toate pliurile radiatorului asigura racirea acestuia si apoi acesta este retrimis catre motor. Cu toate acestea, în cazul în care debitul lichidului de racire este redus blocat sau insuficient, blocul motor nu va fi racit Åi a lichidului din motor ramane la o temperatura foarte ridicata. Acesta este motivul pentru care menÅ£inerea unui nivel optim al lichidului de racire este atât de important, mai ales in timpul verii cand temperatura mediului ambiant este ridicata si mai ales daca se calatoreste pe distante foarte mari.
Radiatoarele nu conÅ£in piese electronice proprii. Autoturismele sunt dotate cu senzori care înregistreaza temperatura lichidului de racire pe masura ce iese din radiator. Lichidul de racire nu trebuie sa fie deosebit de rece pentru a fi eficient, astfel încât exista o variatie destul de mare de temperaturi considerate a fi la parametrii normali. Daca ceva nu merge bine cu radiator, cum ar fi un furtun care se scurge scurgere sau o fisura , temperatura de funcÅ£ionare a maÅinii, pot ajunge la un nivel periculos chiar în câteva minute. In aceasta situatie motorul trebuie oprit si lasat sa se raceasca natural înainte ca vehiculul sa poata fi condus în condiÅ£ii de siguranÅ£a la un mecanic sau un service auto.
Tags: placute frana ate, piese auto, piese auto online
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu