marți, 15 mai 2012

Radiator

  Pentru a înÅ£elege care este utilitate si scopul unui radiator la un autoturism, este important sa se înÅ£eleaga modul de functionare al unui motor cu ardere interna. Motorului unei masina are numeroase componente care se afla în miÅŸcare si evident aceastea fiind in miscare  exista si frecare, iar frecarea genereaza  caldura. Uleiul de motor este pompat prin întreagul blocul motor pentru a oferi lubrifiere, dar uleiul nu  este suficient pentru a a anula aceste energie degajata de caldura in exces. Ca urmare motorul poate ajunge la o temperatura foarte ridicata, acest lucru  fiind absolut normal.

  Aceasta este momentul în care radiatorul din punct de vedere functional si constructiv isi gaseste utilitatea. Blocul motor trebuie sa fie menÅ£inut relativ rece pentru a evita probleme grave, cum ar fi supraîncalzirea ÅŸi chiar griparea. În cazul în care pistoanele nu poate aluneca liber în cilindrii din cauza frecarii excesive, ele vor ingreuna functionarea normala si în cele din urma pot provoca clarea motorului. Pentru a preveni acest lucru, un amestec de apa ÅŸi lichid de racire este pompata prin camere în blocul motor pentru a absorbi excesul de caldura.

  Atunci când lichidul din blocul motor se  supraîncalzeste acesta este condus printr-o conducta spre radiator unde are loc racirea dupa care lichidul revine in motor prin alta conducta. Radiatoarele pentru autovehicule sunt special concepute pentru a maximiza suprafata printr-un numar semnificativ de falduri,pliuri  incretituri interne ÅŸi incinte. Deoarece lichidului de racire din motor trece  prin toate aceste pliuri ÅŸi crapaturi, caldura în exces este preluata de catre peretii radiatorului. Un ventilator electric sau curea  aflate in dotare favorizeaza  racirea. Pe langa aceasta aerul din exterior care vine prin gratarul radiatorului in partea din fata ajuta la racirea lichidului.

  Trecerea lichidului supraincalzit prin toate pliurile radiatorului asigura racirea acestuia si apoi acesta este retrimis catre motor. Cu toate acestea, în cazul în care debitul lichidului de racire  este redus  blocat sau insuficient, blocul motor nu va fi racit ÅŸi a lichidului din motor ramane la  o temperatura foarte ridicata. Acesta este motivul pentru care menÅ£inerea unui nivel optim al lichidului de racire  este atât de important, mai ales in timpul verii cand temperatura mediului ambiant este ridicata si mai ales daca se calatoreste pe distante foarte mari.
Radiatoarele nu conÅ£in piese electronice proprii. Autoturismele sunt dotate cu senzori care  înregistreaza temperatura lichidului de racire pe masura ce iese din  radiator. Lichidul de racire nu trebuie sa fie deosebit de rece pentru a fi eficient, astfel încât  exista o variatie destul  de mare de temperaturi considerate a fi la parametrii normali. Daca ceva nu merge bine cu radiator, cum ar fi un furtun care se scurge scurgere sau o fisura , temperatura de funcÅ£ionare a maÅŸinii, pot ajunge la un nivel periculos chiar  în câteva minute. In aceasta situatie motorul trebuie oprit si lasat sa se raceasca natural înainte ca vehiculul sa poata fi condus în condiÅ£ii de siguranÅ£a la un mecanic sau un service auto.


Tags: placute frana ate, piese auto, piese auto online

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu